First Waltz

Quidquid discis, tibi discis – "Vad än du lär dig, lär dig det för din egen skull"

Depeche Mode

Jag och min mor hade en väldigt givande konversation om mode, då jag kom fram till många nya saker med varför vi klär oss som vi gör och varför alla generationer skiljer sig åt.

Jag lovade mig själv att aldrig göra en blogg om mode, men detta handlar ju faktiskt om orsakerna och dess djupliggande faktorer till varför vi klär oss som vi gör. Men förlåt mig, ty jag har trotsat mig själv.

Min mamma frågade mig vad jag tyckte om familjens klädval och vilken rangordning vi följande fick. Jag kom på första plats, min bror .... rätt långt efter, och min syster nära därpå, och mamma sist. "Inget elakt personligt, men du förstår väl vad jag menar" sa jag tröstandes. Det märks att dagens unga som bryr sig om mode vet vad de ska ha på sig. För att ta som exempel så brukar jag matcha olika klädesplagg med färger och tar aldrig på mig svarta byxor/svart tröja, utan bryter av med något blått. Läderskor och läderhandskar. De som bryr sig en aningen mindre - dvs bror min - vet vilka klädbutiker förutom H&M som har snygga kläder för herrar. Dock finner jag inte hans klädval lika bra som mina. Min syster vet vad hon skall ha och vad hon tycker om, men har svårt att hitta rätt kläder som passar henne, och dessutom är hon så pass ung, vilket gör att hon fortfarande försöker finna stilen.

När jag tänker på min mammas klädval så inser jag att hon som levt genom olika generationer, som färgglada 60-talet, uppfinningsrika 70-talet och det friserade 80-talet, så förstår jag att det är svårt att även anpassa sig för vad som är mode idag. Vi barn lever i en vardag som äldre inte gör. Same shit goes for technology, om man tänker efter.

Nästa generation kommer vara hästhopp före oss vad gäller teknologi och mode m.m. Då kommer ingen mindre än vi själva hamna sist i rangordningen när vi frågar våra barn vem som är bäst klädd.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: