First Waltz

Quidquid discis, tibi discis – "Vad än du lär dig, lär dig det för din egen skull"

Den plågsamma Sanningen om kött

Vegeterianer, alla har sina synpunkter på varför de inte äter kött. Jag känner en hel del, och allt fler och fler konverterar till ett köttfritt rike, men sedan har jag börjat fundera på vad egentligen de står för och varför.

Vad finns det för allternativ tro. Jo, de allra självklara; de tycker att kött är mord, eller att man kan klara sig fint utan att tugga i sig något som är gjort och uppväxt för att sedan slaktas och ätas. Att det tar mycket mer energi att förbränna köttet, stor energiförbrukning av uppfödandet av djur och dess mat.

Allt sådant kan jag förstå, men jag ställer mig dock inte på deras sida p.g.a. de synpunkterna, men en vän sa för länge sedan någonting som fick mig ändra perpektivet på mitt köttätande. Det var inte det att hon var vegeterian, utan hon bara åt mindre kött vardagligt. Hennes synpunkt på att vara "vegeterian" var att det massproduceras så ofantligt mycket, mer än vad som egentligen är tänk ska fungera i vårt ekosystem - exakt så sa hon väl inte, men jag har väl dragit den liknelsen osv... - hör följande;

Alla organismer, alla sorters djur, människor, apor, maskar, fåglar m.m. har sitt sätt att leva. Ingen är den andra olik, och jag känner själv att det inte är något fel att äta kött, men när det kommer till en gräns då vi massproducerar djur (!) och river regnskog efter regnskog för att kunna odla sojabönor till djuren, då har det gått för långt. När vi massproducerar lax i stora nät för att sedan kunna äta det när vi vill är helt fel, dock fullt nödvändigt när vi är vana att kunna köpa vilket kött som hellst vart exakt som hellst.

Nej, hade jag kunnat ändra någonting hade jag ändå inte kunnat göra det eftersom så många människor är beroende av att kunna ha denna lyx. Jag får börja min egna pakt, och alla andra får göra som de vill. Jag vill inte få med mig hela världen i ett enda stort parlament där ingen äter mer kött än de närproducerade i svenska åkrar (som exempel). Jag vill heller inte göra det för att jag ska känna mig god i hjärtat som värnar om naturen å djuren. Jag gör det för att jag inte vill följa den plågsamma sanningen om mänskligheten. Tack.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Piggy
skriven :

Vissa har bara otur, vissa fick kroppar som inte kunde bryta ner köttet på rätt sätt och inte heller ta vara på de viktiga proteiner osv som kött har.



Men jag kallar mig ju inte vegetarian, här har alla blivit så arga för "DU ÄTER JU KYCKLING OCH FISK!?" "Varför äter du kyckling, de har det ju värst!"



Well, jag äter det för att jag kan och inte vill begränsa mig mer i matväg. Puss!